Live logaholic i stort test! – Ett bra verktyg för Webbanalys

logaholic

Jag har sedan tre veckor tillbaka testat webbanalysprogrammet Logaholic och är mycket nöjd med det resultatet. Logaholic är onlinebaserat och det tar inte mer än fem minuter att aktivera ett konto. Jag har testat en 30 dagars trial vilket gör att man får tillgång till alla funktioner under en månad.

Upplägget är ganska likt getclicky men programmet har fler funktioner och mer detaljerad data.

logaholic2

Programmet har många funktioner och data om hemsidan eller bloggens besökare. Detta uppdelat efter besök per timme, dag, vecka, månad samt från vilka städer eller länder besökarna ansluter från. Min blogg har mest aktiva läsare mellan 11.00 och 15.00 torsdag till söndag, med denna information kan jag anpassa när jag lägger in ett nytt blogginlägg.

besöksinfoUnder fliken visitor details finns val som recent visitors, most active visitors authenticated visitors, visitors and visits samt hur länge besökarna är inne på sidan. En stor del av marknadsföring handlar om att hitta beslutsfattare och inflytelserika personer. Detta går att hitta genom en samkörning av olika variabler i programmet.

Besökarna presenteras med Ip-adress samt land och stad.

toppagesFliken top pages presenterar vilka sidor som är populära och driver mest trafik. Har en teknikblogg så ser du snabbt vilken typ av produkter som ger mest trafik och kan anpassa utbudet efter efterfrågan. På min blogg är artikeln om Pixlr populärast.

Programmet presenterar mycket data och en intressant datakälla visar olika trender. Man kan till exempel få ett diagram över vilka webbläsare besökarna använder. Det är ingen nyhet att sidor ser annorlunda ut beroende på vilken webbläsare som används. Märker man att IE7 användare börjar minska kan det vara värt att fila lite på koden för sidan.

Andra trender som presenteras är trender som beskriver, Crawlers, errors , performance, searches samt en överblickande trafik beskrivning.

Söktrender är enormt viktigt att övervaka då man får en direkt inblick i vad dina besökare efterfrågar, detta utan formulär och dylikt. En dröm för en marknadsförare!

browser

Genom verktyget funnel analysis kan man övervaka hur en kund beter sig innan ett köpbeslut. Processen beskrivs som följande:

A ”Sales Tunnel” (usually called a Funnel to emphasise the volumetric changes in numbers) is a way to visualise the sales process of a company. In Logaholic, we are using this model to visualize any process leading up to an important event on your website (like a sale).

Tyvärr har jag ingen möjlighet att genomföra en sådan analys på denna blogg. Men det är ett enormt värdefullt verktyg då data presenteras var intresset byggs upp samt hela vägen till ett köp. Samtidigt visas även var användaren väljer att avsluta processen. Detta kan ge värdefull information om vad man behöver förbättra för att uppnå en besökares köpbeslut.

Programmet har även en funktion som heter click-trail analysis vilket beskriver hur en besökare navigerar på sidan.

clicktrail

Logaholic har många fler funktioner än vad som beskrivs i detta inlägg och det går att få fram mer detaljerad information om besökarna. Många funktioner passar kanske bättre för en sida som har försäljning eller ett intresse att besökarna hittar specifik information på sidan. För detta ändamål är logaholic ett utmärkt verktyg.

Dock skall det tilläggas att de data som presenteras i logaholic skiljer sig från exempelvis wordpress egna statistik eller getclicky som jag även har kopplat till bloggen. Det som främst skiljer är antalet besökare som är mycket högre i wordpress statistik. Om någon vet vad detta beror på så får ni gärna berätta🙂


3 kommentarer till Live logaholic i stort test! – Ett bra verktyg för Webbanalys

  1. Mycket bra kommentar.
    Blivande företagare via Sociala medierna!
    KL

  2. Per Vikström skriver:

    Intressant! Jag har tipsat om ditt inlägg.🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: