Omvärldsanalys – för oss dödliga!

För oss entusiaster, intresserade och dödliga som inte har råd eller möjlighet att använda verktyg som radien6 eller buzzlogic. Så finns det faktiskt en uppsjö verktyg som kan underlätta arbetet med att få kunskap om vad som sägs om ens varumärke eller företag.

Här kommer en lista jag sammanställt över tjänster som övervakar hur ens varumärke nämns i den digitala världen! jag valde Eniro som sökalternativ.

How Sociable – Ett enkelt verktyg som mäter förekomsten av ditt varumärke över 22 variabler.

Howsocialble

Addict-o-matic – En sökmotor som aggregerar RSS-flöden och enkelt låter dig se var ditt varumärke saknar närvaro

addictomatic

Social Mention – En social mediasökmotor som söker genom individuella plattformar (bloggar,microbloggar etc)

socialmention

Det finns även enormt mycket mer information att tillgå! Så här kommer fler sökverktyg!

Bloggsökning:

  • Technorati – Visar bloggar med högst in-länkning kring ämnen.
  • Google blog search – Googles indexering av blogginlägg.
  • Twingly – Svensk bloggsöksida som indexerar 25 miljoner+ har även nyligen lanserat Twingly channels.
  • Icerocket – Bloggsökmotor som även visar snygg grafik över trender.

Buzz – Vad sägs om oss?

  • Google trends – Visualiserar diagramatiska trender över vad och framförallt när det sägs något om företaget.
  • Trendpedia – Visar grafer över hur stora volymer data som genereras kring ett flertal ämnen kring företaget.
  • BlogPuls – Söker efter bloggar med hjälp av nyckelord.
  • Omgili – Visualiserar med grafer samt har funktioner för jämförande tester.

Forumsökningar:

Twitter sökningar:

  • Twitter Search – Söker efter nyckelord på Twitter, vad som sägs på twitter just nu!
  • Twitstat – Visar ett tag-moln över populära sökningar.
  • TweetScan – Indexerar ord på Twitter.
  • Hashtags – Visar hashtags i realtid på Twitter.
  • TweetBeep – Hittar när ditt företag eller varumärke förekommer på Twitter.
  • Twitrratr – Gör samma sak som TweetBeep men klassificerar även om det är positiv eller negativt. COOLT!
  • TweetMeme – Visar vilka ämnen som är mest populära på Twitter
  • TwitScoop – Skapar ett tag-moln av de mest populära ämnena.
  • Twilert – Genererar ett email när ditt företag eller varumärke nämns på Twitter!

Trafik – Om du inte har ett webbanalysverktyg kopplat till hemsidan!

  • Compete – Jämför din trafik med konkurrenter – upp till 5 företag kan väljas.
  • Quantcast – Använd med fördel för att visa trafik på sidor med hög belastning.
  • BlogFlux Page Rank – Ett jämförande program som även visar Google page rank!

Sökdata:

  • Google Trends – Visar söktrender och volym för länder och regioner.
  • Google Insights – Samma som ovan fast låter dig jämföra statistik mellan olika regioner, kategorier samt tidsmässigt.
  • Wordtracker Keywords – Visar daglig information över vissa ord eller meningar.
  • FACEBOOK LEXICON – Visar wall-postings från Facebook!


För proffsen!

För er som kan lägga en slant på proffesionella verktyg, (Inte för att detta är ett måste om man har bra marknadsanalytiker), så kommer här ett par länkar till the big guys!

Radian 6

radian6screenshot

Radian6 är en plattform för att mäta och analysera sociala medier. Programmet ger företag möjligheten att lyssna, dela med sig, lära av och engagera sig med personer verksamma inom sociala medier.

Radian6 samlar in aktiviteter som sker på den egna webbplatsen samt även konversationer relevanta för företag inom sociala nätverk, bloggar och mikrobloggar. Radian6 kan hantera realtidsmeddelanden, vilket innebär att företag kan övervaka sitt varumärke i realtid samt direkt engagera sig med sina konsumenter.

Programmet har funktioner som tillåter att information från konversationer kategoriseras dels i ett mikroperspektiv, vad och när någon uttalar sig samt ett makroperspektiv där ett viktat värde av flera uttalanden presenteras. Konversationer kan även kategoriseras utifrån avsändarens auktoritet. Programmet ger även inblick över vilka som har inflytande inom dessa konversationer.

Buzzlogic

buzzlogic

Buzzlogic fokuserar på konversationer med inflytande som angår företag eller organisationer. Systemet är uppbyggt på ett liknande sätt som Radian6 fast med ett fokus på konversationer.

Programmet erbjuder marknadsförare möjligheten att hitta inflytelserika personer inom bloggosfären samt att interagera med dessa. Sociala kartor visar både Opinion Leaders relationer samt visualiserar deras konversationsträd.

Funktionerna ger marknadsförare möjligheten att påverka personer som blivit influerade av Opinion Leaders. Dessutom finns möjligheten att dela dessa data med anställda och partners.

Techrigy

techrigy

Då detta program har en premiumfunktion så återkommer jag i ett senare inlägg över hur produkten fungerar.

FLER FÖRSLAG ELLER LÄNKAR? Posta gärna i kommentars fältet!

2 kommentarer till Omvärldsanalys – för oss dödliga!

  1. […] läste Hampus Landelius (coolt namn bwt) lysande blogginlägg om omvärldsbevakning häromdagen. Omvärldsanalys – för oss dödliga! « @Hampus. Vill först och främt tacka för sammanställningen. Dessa är alla utmärkta verktyg för mitt […]

  2. […] SM2 – En tung omvärldsbevakare! I mitt blogginlägg omvärldsanalys för oss dödliga skrev jag om ett proffsverktyg som heter Techrigy SM2, jag lovade att återkomma med ett nytt […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: