Techrigy SM2 – En tung omvärldsbevakare!

I mitt blogginlägg omvärldsanalys för oss dödliga skrev jag bland annat om ett proffsverktyg som heter Techrigy SM2, jag lovade att återkomma med ett nytt inlägg angående detta och här kommer det!

Techrigy SM2 är en mjukvara designad för PR och marknadsföringsbyråer och används för att övervaka, mäta samt analysera sociala medier. Efter detta blogginlägg kommer ni även förstå att även privatpersoner kan använda denna mjukvara.

Det första jag gjorde när jag loggat in i applikationen var att redigera mina sökalternativ. Det finns avancerade möjligheter för detta men jag valde att göra det enkelt och tydligt, därför valde jag att lägga in endast ett sökord.

Jag valde sökordet Voddler (Spotifyliknande tjänst för film) då detta kändes intressant samt all ”hype” som kretsat kring varumärket under den senaste tiden.

Efter ca 3-5 minuter har en rapport genererats och samtliga funktioner fyllts med intressant data. Data presenteras i realtid och samtidigt som man börjar bearbeta information så fylls det på med ny data. Den totala rapporten för denna voddler sökning tog ca 40 minuter.

I denna rapport finns ett flertal avancerade funktioner som jag inte kommer att redovisa fullt ut. Detta är rapporter och funktioner som kategori hanteringar, flaggningar med vissa sökord och företeelser, filterfunktioner, RSS och flödesfunktioner, API nycklar samt avancerade schemaläggningar……. listan är lång för det är en tung tjänst!

Detta test är gjort i Freemium versionen!

Freemium Professional
Total Results Limit 1,000 20k & more
Search Terms 5 Unlimited
User Logins 1 Unlimited
Language Filters No Yes
Geography Filters No Yes
Real Time Alerts No Yes
Workflow No Yes
Customize Sentiment No Yes
Advanced Searches No Yes

1. Daglig volym

Dagligvolym1

Under daglig volym ser man hur mycket som förekommer per dag kring sökordet. Klickar man på en ”Peak” så generaras en lista för alla dom sociala medieförekomster som sökordet genererat per vald dag.

Peak2

I den detaljerade vyn finns möjligheten att se ett inläggs information utan att lämna T-SM2 samt popularitet, länkar till technorati, google translate, alexa, compete m.fl. Samt en mer utförlig och detaljerad rapport.

2. Share of VoiceVilken typ av sociala medier

shareofvoice3Share of voice beskriver vilken typ av sociala medier voddler i detta fall förekommer. I diagrammet ovan visas följande siffror. Klickar man på en stapel så visas samtliga inlägg inom kategorin.

  1. 1. Microblogg (184)
  2. Andra medier (77)
  3. Blogg (74)
  4. Forum (22)
  5. Wiki (7)
  6. Sociala nätverk (4)
  7. Vlogg/bilddelning (2)

I diagram nr 2 visas sökresultat med inom kategorin.

3. Demografi

demografi4Under demografi redovisas demografiska variabler. I detta fall presenteras variabler för popularitet, kön samt åldern på författarna.

I diagrammet med popularitet skall man nog ta 0 variabeln med en nypa salt då nollas dominans nog snarare beror på att ingen fyllt i popularuitet. Dock visas även i detta fall listor för varje segment vilket kan ge värdefull information.

Att män i åldergruppen 25-34 år är mest intresserade av voddler syns även tydligt. Observera att denna information sammanställs på ett par sekunder!

4. Tutorial

Varje sida har även en pedagogisk videobeskrivning över hur verktyget används. Hatten av för denna funktion!

tutorial5

5. Domäner

Domäner6


Domänkategorin visar från vilka domännamn Voddler främst omtalas. Observera att dessa staplar visar adresser från twitter, bloggar och hemsidor som rör det digitala varumärket voddler. Voddlers hemsida finns inte med. Däremot finner man en viss Pojnik på plats 6 samt denna blogg på plats 10!

6. Författare – Top 100

topauthor8

Top authors visar vilka författare som flitigast skriver om det valda sökordet och visst blir man lite mallig när ens namn förekommer på två poster!

Detta är ett exempel på hur ett företag kan söka upp ambassadörer för deras varumärke. Alla som har läst lite marknadsföring vet vikten av att hitta opinionleaders samt opinionfollowers.

Med handen på hjärtat! – Hur många trodde att denna process skulle kunna genomföras så här enkelt?

7. Kategorier

kategorier7

Kategorier visar inom vilka kategorier voddler i detta fall förekommer. Dels presenteras detta i ett ordmoln samt i form av en fallande lista.

8.  Taggar från författarna

authortags9

Denna funktion visar vilka taggar de flest förekommande författarna använder sig av. Detta är nyttig kunskap vid en SEO process samt beskriver även vilka ord och ämnen som förekommer runtomkring varumärket.

9. Kartöversikt

kartöversikt10Kartöversikten är som så många andra applikationer ”powered by google” dock vet jag inte hur väl den fungerar med tanke på att samtliga svenska blogginlägg visas från en punkt norr om östhammar. Dock presenteras en mer detaljerad lista om man väljer detta.

10. Positiva och negativa varumärkesreferenser

brandreference11Brandreference visar om atmosfären kring ett varumärke är positivt eller negativt. Detta är enormt viktigt ur ett marknadsföringsperspektiv.

  1. Låt säga att man genomför en viss typ av kampanj.
  2. Denna får stort motstånd inom sociala medier.
  3. Via en funktion som denna kan man se var källan till missnöjet finns.
  4. Lyssna och analysera vad som sägs.
  5. Bearbeta dessa positiva och negativa skribenter

I fallet ovan kan man gissa att en hel del av de negativa inläggen rör folk som inte har en voddler invite🙂

11.  Ton på innehåll

toneofcontent12

Ton på innehåll beskriver även detta positiva eller negativa beskrivningar över varumärket. Detta i termer av mjuka variabler. Spannet går från mycket positiv till mycket negativ med neutral i mitten. Hur man får fram dessa variabler vore intressant att få svar på!

12. Emotionell klassificering

emotionscontentInom emotionell klassificering redovisas olika emotionella segment.

I Voddlers fall ligger följande på top

  1. ”Social”
  2. ”leisure”
  3. ”Home”
  4. ”Money”
  5. ”Achieve”
  6. ”Bio”
  7. ”Ingest”
  8. ”Sexual”
  9. ”Body”
  10. ”Family”

13. Tema inom konversationer

temakonversationer Under tema konversationer visas diagram eller som på bilden ovan olika kluster över konversationer som pågår kring ett varumärke. I detta fall är bilden från en sökning med Puma. På bilden ovan ser man att de kluster som är störst gäller konversationer gällande:

  1. Usain bolt
  2. Skor
  3. Kina
  4. Adidas
  5. Beijing

Klickar man på en av dessa kluster så visas en lista över alla inlägg.

14. Fler funktioner – Massvis!

Techrigy SM2 har även ett flertal andra funktioner så som periodvisa jämförelser samt avancerade rapportfunktioner jag skulle gärna fortsätta detta inlägg men nu har jag suttit i ca 4h med detta lilla projekt och det är all tid detta inlägg får för denna gång!

Dela gärna med er av detta test/guide – Det ger en enorm sporre att fortsätta skriva dessa lite längre tester samt inlägg.

Mvh Hampus


7 kommentarer till Techrigy SM2 – En tung omvärldsbevakare!

  1. Sebastian Utoslahti skriver:

    Bra inlägg och väldigt itressant med tanke på alla typer av analyser man kan göra med detta verktyg..

  2. Erik [Brandmarket] skriver:

    Kanonbra inlägg och snyggt sammanställt. Intressant att man kan få fram ett helt ok segmenteringsundelag på kort tid, överskådligt presenterat.

    • Hampus Landelius skriver:

      Yes instämmer till fullo! Man kan även generera en rapport som liknar upplägget på min presentation av de olika funktionerna. Jag återkommer med information om detta!

      Tack!

  3. Erik [Brandmarket] skriver:

    Det ser jag fram emot:)
    Tack själv!

  4. Per Vikström skriver:

    Imponerande verktyg! Bra paketering av genomgången också. Proffsigt!

    Ser fram emot fortsättningen.🙂

  5. Hampus Landelius skriver:

    Hello och tack för alla kommentarer. Igår lät jag programmet generera en rapport, tyvärr fungerade detta inte. Det kan ha något att göra med den freemiumversion jag har.

    Får se om jag kan lyckas få fram något vid ett senare tillfälle.

    Mvh Hampus

  6. Kenneth skriver:

    Thanks for the blog post…I use a company online for NICE cheap traffic:http://www.eAdvertisingCompany.com

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: