Noiz Analytics – Verktyg för webbanalys med fantastiskt gränssnitt

förstabild

Jag skulle precis skriva ett inlägg om Scoutlabs när detta webbanalysprogram hamnade på min skärm och jag är mycket imponerad över Noiz Analytics potential.

Noiz Analytics är ett snyggt verktyg främst för varumärkes analys. I beta-versionen av programmet räcker det med att man loggar in med sitt Google konto för att få tillgång till programmet som är helt onlinebaserat.

Efter login visas en skärm med tre alternativ. Det är egentligen bara det första alternativet som fungerar i denna relativt tidiga beta-version så klicka på den och man kommer fram till ett sökfält.

alternativ

I nästa ruta kommer ett sökfält upp med 8 sökalternativ. Jag valde 8 tillverkare av mobiltelefoner.

LG – Sony Ericsson – Nokia – Samsung -Motorola -iPhone – HTC – Sonim

Efter att jag tryckt på Sök så tar det ca 10 sekunder innan resultaten börjar presenteras på ett ganska unikt sätt.

mobilerData presenteras i en spiralform där varje svans representerar ett sökord. Dessa data är även grupperad och i den första gruppen visas de första sökresultaten från sökmotorer och bloggar.

I detta fall utgör de tre alternativen tillverkarnas hemsidor. Ju längre ut i spiralen en prick förekommer motsvarar en senare träff på en sökmotor. Grupperingarna motsvarar även sökmotorers sidor.

Söker man till exempel efter Twitter och man är en tillverkare av ett pluggin med en hemsida, så kan man se hur sent Google indexerar ens sida.

information

Trycker man på en prick visar en ruta till höger sidans adress samt innehåll, det finns även en direktlänk till sidan. Detta kommer sig väl till användning om man t.ex. söker efter tredje motparter till en tjänst eller ett program. Drar man musen över en prick så visas namnet på sida.

förekomstVill man undersöka hur, ofta/om, varumärken förekommer på olika sidor så markerar man först vilka varumärken man vill jämföra därefter väljer man en sida i scrollmenyn till höger.

I detta fall valde jag http://www.google.com och varumärkenas förekomst visas med en gul prick. Listan till höger innehåller samtliga sidor som sökmotorerna presenterar.

Smarta funktioner!

Exempel: Låt säga att du och några vänner planerar en skidresa till frankrike där ni vill äta gott samt åka skidor offpist.

Börja med att skriva in Travel to France i första svansen därefter To Chamonix, sedan Hotels in Chamonix,Restaurants in Chamonix, Offpist in Chamonix osv…

De data som presenteras kommer innehålla de sökalternativ som har högst indexering från sökmotorerna vilket i nån mening tyder på kvalité. Dessutom får man blixtsnabbt en överblick över vilka alternativ som finns utan att behöva gå in på ett flertal sidor. Vill man sedan crossreferera dessa resultat på några stora resebyråer så är det bara att skriva in dessa i sökfälten.

Vill man sedan exportera dessa resultat väljer man data mining.

datamining

Där man kan välja mellan CSV, XML eller Gdocs format samt ges valmöjligheten att presentera branch selaction eller Top 25. Jag valde Google Documents som ni kan se på bilden nedan. Vad som saknas är en beskrivning över vad de olika kolumnerna beskriver.

gdoc

Det märks att Noiz analytics är i en betafas, man upplever att många funktioner inte leder någonstans förutom sökmotorn samt de steg som jag presenterar ovan. Dock så tycker jag att det är en brilljant idé att visualisera på detta sätt. Det spar tid och är verkligen innovativt. Jag tror rent generellt att man har mycket att vinna med ett grafiskt och visuellt gränsnitt.

Tillverkarens hemsida är på franska och det syns inte särskilt mycket aktivitet på deras blogg. Dock har företaget lagt upp två informativa filmer på Youtube som är värda att se!

Dels denna med visar Search engine monitoring:

Samt denna som visar Brand online monitoring: (Denna visar även på det exempel jag gav med skidsemestern)

Med lite filande på kodningen samt de övriga funktionerna så tror jag att detta kan bli ett mycket intressant och framför allt kul verktyg att arbeta med. Jag är särskilt intresserad över vad Online buzz monitoring samt Virtual assets management kommer att presentera.

Har ni ett Google konto så tveka inte att prova detta program!

Mvh Hampus


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: