Från WordPress till blogger på 2 minuter!

hampusworld

Googles Blogger har ett lite annorlunda bloggupplägg än WordPress.com och en del av dessa funktioner är faktiskt riktigt trevliga. Jag har länge varit intresserad av att kunna använda en del av bloggers funktioner och när jag såg att man på ett enkelt sätt kan importera hela sin wordpress-blogg till blogger så tänkte jag;

DUBBELT UPP MED FUNKTIONER + DUBBELT UPP FÖR MINA INLÄGGS EXPONERING!

För att exportera sin wordpressblogg går man in på min kontrollpanel – verktyg – exportera – spara em xml fil. Sedan reggar man ett konto på Blogger och väljer importera blogg – välj XML filen…. 2 minuter senare är det klart!

Första gången jag provade tog det ganska lång tid att importera XML filen (jag har över 100 blogginlägg!) men jag hittade en site som verkar konvertera XML filen och efter en sådan konvertering gick det på 2 minuter.

Här kommer några skillnader mellan de två bloggapplikationerna:

Funktion Blogger.com WordPress.com
Teman och anpassning Du kan redigera mallen layout, stilar och färger, eller installera ett tredje parts tema. Ingen mall-redigering.Formatmallsredigering finns endast som en betald uppgradering.Många av de 60 +-teman låter dig ladda upp en header image.Några har ytterligare anpassade alternativ.
Visitor stats Du kan inkludera skript tredje part tracker
– Eller någon typ av skript.
Inga scripts tillåtet.Admin Dashboard visar 2 dagar statistik och daglig, veckovis eller månadsvis grafer.
Import Endast från ett annat BlogSpot blogg. Import från Blogger, Yahoo! 360, Live · Journa jag, typ · Pad, Movab jag e · Skriv eller annan WordPress blog.
Bildlagring 1 Gigabyte. Det finns inget gränssnitt att bläddra igenom bilderna om du inte registrera dig för Picasa webbalbum. 3 gigabyte. Betald uppgraderingar finns tillgängliga för att lägga till mer utrymme.
Du kan också laddaupp. Ppt,. Doc,. ODToch pdf-filer. (Fler filtyper med en uppgradering).
Gallerier Du kan använda Picasa webbalbum. Enkelt lägga till taggen [Galleri] till någon post eller sida (mer info).
Statiska sidor Ej tillgängligt. Skapa inlägg eller ”sidor”. Statiska sidor listas i separata menyer.
Kategorier ”Etiketter”. ”Kategorier”.
Valfritt utdrag Nytt: Expanderbara post sammanfattningar Vissa WP teman tillåter unik text. Andra beror på en ”mer” tag.
Post via email Skicka dina inlägg med e-post. Du kan få nya inlägg via e-post för (behjälplig för teambloggar). Skicka dina inlägg med e-post. Bilder kan bifogas (mer info).
Kontaktformulär Ej tillgängligt. Du kan lägga till en tredje form part kontakt, dock. Enkelt lägga till taggen[någon post eller sida.
Privata bloggar Du kan begränsa tillgången till inbjudna Google kontoinnehavare. Du kan begränsa åtkomsten till 35 inbjudna WordPress kontoinnehavare (obegränsat med ett betalt uppgradering).Alternativt kan enskilda inlägg skyddas med lösenord eller Privat.
Teambloggar Administratörer och icke-administratörer bara. Administratör, Editors, Authors and Contributors.
Kommentarer Visuell bekräftelse och optioner måttlighet, men ingen redigering av kommentarer. Måtta, kommentera redigering och Akismet spam skydd.

Skillnader mellan Widgets i de två bloggapplikationerna.

BlogSpot Widgets
Lägg till gadgets Program som gör coola saker. Det finns en omfattande meny i sidofältet.
Followers Visar en lista med användare som följer din blogg.
Blogglista Visa upp vad du läser en blogg av dina favoritbloggar.
Subscription Links Låt dina läsare enkelt prenumerera på din blogg med populära RSS-läsare.
Bildspel Lägg till ett bildspel av dina bilder på din blogg.
Journalfilm Lägg automatiskt till aktuella rubriker från Google News i din blogg. (Se ett exempel)
Videofält Visa klipp från YouTube och Google Video för läsarna att titta utan att lämna sidan.
List Lägg till en lista på dina favoritböcker, filmer eller vad du vill.
Länklista Lägg till en samling av dina favorit webbplatser, bloggar eller webbsidor.
Bild
[för sidebar]
Lägg till en bild från din dator eller från någon annanstans på nätet.
Text Lägg till några ord i din blogg – som en välkommen ”- med vår RTF-redigerare.
HTML / JavaScript Lägg till tredje part funktionalitet eller annan kod till din blogg. [Dvs någon tredje part widget]
AdSense Tjäna pengar genom att visa relevanta annonser på din blogg.
Mata Lägg till innehåll från en webbplats-feed till din blogg.
Etiketter [kategorier] Visa alla etiketter på inlägg i din blogg.
Logo Välj bland olika Blogger logotyper att lägga till din sida.
Profil Visa information om dig själv. [Wordpress bloggar har en ”About” page]
Sidhuvudet Display bloggens rubrik och beskrivning.
Bloggarkiv Visa länkarna till äldre inlägg.
Poll Survey dina besökare genom att lägga till en undersökning i din blogg. [Regelbundna besökare kan diktera resultatet genom att rösta och om igen!]
WordPress.com Widgets
Akismet | Arkiv | Blog Stats | Box.net fildelning | Kalender | Kategorier | del.icio.us | Flickr | Länkar | Meebo | Meta | Artiklar | Platial MapKit | Recent Comments | Senaste inlägg | Sök | Sonific Songspot | Tag Cloud | Text | Top Clicks | Top Posts | Vod: Pod Videos | Twitter | Gravatar | RSS Länkar

Lycka till med er dubbla exponering… / Hampus



4 kommentarer till Från WordPress till blogger på 2 minuter!

  1. Jonas skriver:

    Bra tips & jmf mellan appsen! Ps bredda din sida lite

    • Hampus Landelius skriver:

      Hej Jonas, jag har funderat på att bredda sidan men det krävs att jag har lite bättre koll på min CSS-editor… vilket jag inte har. Vet du vad man ska lägga till för att få den bredare?

      Mvh Hampus

  2. neuropedagogen skriver:

    Vilken energi, vilka kunskaper – tänk om man så bara ägde häften av dem, hur lätt hade det inte varit då! Önskar jag vore 40 år yngre!!!
    Keep on och all lycka till dig!

  3. DSLR-A900 skriver:

    Hahah, kraschade min laptop när jag var på denna site förra gången jag var här. Och för de senaste 2 månaderna har jag letat efter denna blogg, så tacksam jag ligger det på nytt! : D

Kommentera

