Google Webmaster tools – Ett enkelt och snabbt verktyg

webmaster

Igår kopplade jag Google Webmaster tools till denna blogg. Syftet är att lära mig lite mer om SEO samt hur Google indexerar sidor, och framför allt denna blogg.

När en person söker efter något på internet via Google letar Google i sitt index och därefter presenteras den informationen på din skärm. Det är dock inte alltid som all information kommer med. Genom att lära mig hur Google fungerar kan jag därefter få mer trafik till bloggen.

För att koppla programmet till en blogg från wordpress.com registrerar man sig först med sitt Google konto. Därefter skriver man vilka sidor man vill att Googles sökbotar skall indexera. Efter ett par timmar börjar informationen strömma in.

Det är intressant att se vilka sökord som visar min blogg. Många av dessa funktioner finns redan i Google analytics eller i de webbanalysprogram jag använder, men det känns som om man får en bättre inblick i hur Googles sökningar sker.

Man kan även hämta html-koden och se exakt hur Googlebot läser bloggen, vilket förmodligen kan vara nyttigt för en person som inte är kodningsanalfabet.

Jag återkommer med ett mer utförligt inlägg när jag har lärt mig mer! Skall även testa det på ett par sidor jag gjort i Google sites.

Google förklarar tre viktiga begrepp på följande sätt:

Genomsökning

Genomsökning är den process genom vilken Googlebot upptäcker nya och uppdaterade sidor som behöver läggas till i Googles index.

Vi hämtar (eller ”genomsöker”) miljardtals sidor på webben med hjälp av ett mycket stort antal datorer. Programmet som sköter hämtningen kallas Googlebot (kallas även för en robot, bot eller sökrobot). Googlebot använder en algoritmisk process: datorprogram bestämmer vilka sidor som ska genomsökas, hur ofta de genomsöks och hur många sidor från varje webbplats som hämtas.

Googles genomsökning börjar med en lista med adresser till webbsidor som har genererats från tidigare genomsökningar och utvidgats med webbplatskartor som webbansvariga skickar in. När Googlebot besöker dessa webbplatser identifieras alla länkar på varje sida och läggs till i listan med sidor som genomsöks. Nya webbplatser, ändringar på befintliga webbplatser och döda länkar identifieras och används för att uppdatera Googles index.

Google tar inte betalt för att genomsöka en webbplats oftare, och vi håller sökdelen av vårt företag åtskild från den intäktsbringande AdWords-tjänsten.

Indexering

Googlebot bearbetar samtliga sidor som genomsöks för att sammanställa ett omfattande index över alla ord som upptäcks och var de finns på varje sida. Dessutom bearbetar vi information som finns i viktiga innehållstaggar och attribut, t.ex. Title-taggar och ALT-attribut. Googlebot kan hantera många men inte alla innehållstyper. Exempelvis kan vi inte hantera innehållet i vissa dataformat-filer eller dynamiska sidor.

Visa resultat

När en användare söker på någonting, letar våra datorer igenom indexet efter motsvarande sidor och returnerar resultaten som vi anser är de mest relevanta för användaren. Relevansen bestäms av över 200 faktorer. En av dessa är den givna sidans PageRank. PageRank är ett mått på hur viktig sidan är och baseras på hur många länkar det finns till den från andra sidor. Enkelt uttryckt ökar webbplatsens PageRank för varje länk som finns till en sida på din webbplats från en annan webbplats. Men alla länkar är inte lika mycket värda: Google anstränger sig att förbättra produkten för användarna genom att identifiera skräppostlänkar och andra metoder som gör sökresultaten sämre. De bästa typerna av länkar är sådana som upprättas på grund av att ditt material är bra.

För att din webbplats ska hamna högt upp på sökresultatsidorna är det viktigt att se till att Google kan söka igenom och indexera webbplatsen korrekt. Våra riktlinjer för webbansvariga skildrar i stora drag några tips som kan hjälpa dig att undvika vanliga fallgropar och förbättra webbplatsens position.

Googles funktioner Relaterade sökningarStavningsförslag och Google Suggest är utformade så att användarna kan spara tid genom att visa relaterade sökord, vanliga felstavningar och populära sökningar. Precis som våra sökresultat på google.seskapas sökorden som används i dessa funktioner automatiskt av våra sökrobotar och sökalgoritmer. Vi visar bara förslagen om vi tror att de kan spara tid för användaren. Om en webbplats rankas högt för ett sökord beror det på att vår algoritm har avgjort att dess innehåll är mer relevant för användarens sökning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: