Twitteranalyzer det perfekta analysverktyget för Twitter!

Jag har länge ämnat skriva ett lite längre inlägg om hur viktigt jag anser att Twitter är. Dels som ett kommunikationsverktyg samt informationsspridningsverktyg men även som analysverktyg inom marknadsföring och sociala medier.

Vid 7-snåret imorse satt jag och samlade tankarna kring detta men halkade in på lite andra mindre projekt. Lite senare märkte jag att kunskapsnavet BritStakston skrivit en utmärkt post om Twitter.

Perfekt tänkte jag då kan jag leta upp ett kul analysverktyg i stället. Jag hittade Twitteranalyzer som ger trevliga grafer och statistik presenterat på ett smidigt och enkelt sätt.

Jag började med att skriva in mitt eget Twitter-ID, men märkte snabbt att det förmodligen blir ett roligare resultat med en lite mer, eller väldigt mycket mer inflytande person. Jag valde Joakim Jardenberg eller @jocke som analysobjekt då han nästan är en institution inom mediavärlden.

Twitteranalyzer har 8 kategorier som presenterar statistik över användaren.

Tweets, Charts, Popularity, Reach, Subjects, Hashtags, Links, Apps

Då tjänsten är helt onlinebaserad låter jag er själva testa runt och besparar mig mödan att skriva ner hela innehållet men jag gör ett par stickprov bland några av kategorierna.

Under Reach toppar jocke den 18e novmber med en imponerande siffra på 23 798 läsare som blivit exponerade inför hans budskap.

Hashtags är även intressant då man snabbt får en överblick över vilka ämnen som diskuteras/aktualiseras

Även länkar och applikationer är ger en tydlig bild av vad en person med ”koll” använder. Vilket samtidigt är ett tillfredställande kvitto och mätbart värde för utvecklare eller intressenter bakom de tjänster och applikationer som används.

Som ni kan se ovan är Tweetie väldigt populärt, hmm får kanske byta från mitt Hootsuite hehe!

Med endast dessa 8 kategorier hade jag egentligen varit nöjd med tjänsten och glatt skrivit en slutkläm på detta blogginlägg. Om det inte vore för att Twitteranalyzer har så mycket mer att erbjuda!

Under Friends finns nämligen ännu mer mycket intressant data med kategorier som:

On-line followers, Followers Growth rate, Followers density map, Followers activity , RTing Friends, Closest friends och även disregarded friends

Jag har under den senaste tiden börjat tänka mig Twitter (ur ett marknadsföringsperspektiv) som det främsta verktyget för att hitta och påverka opinion leaders. Och det Twitteranalyzer gör är att presentera detta på ett fantastiskt övergripande sätt.

Under groups finner man även en annan häftig funktion, Twitteranalyzer läser av beskrivningen av en persons Twitterkonto och klassificerar detta så har man tex founder of bloggy i sin presentation på twitter så hamnar man i tårtbiten med founders🙂 Ahhhh så bra!

Och som om inte detta vore nog så har Twitteranalyzer även fler kategorier Mentions och Groups där den senare har kategorier som:

Occupation, Join by date, popularity, Gender och Actions

Snart kommer även funktioner som Trends and Fun vilket ska bli mycket intressant att se vad det kan innebära.

När jag sitter med ett program som detta, med all denna information känns det som om jag nosar på något stort…. en ny sorts marknadsföring med enormt stort potential.

Riktigt spännande och riktigt kul, och jag hoppas att jocke tycker att det är okej att han får fungera som testobjekt i detta inlägg.

6 kommentarer till Twitteranalyzer det perfekta analysverktyget för Twitter!

  1. Hampus Landelius skriver:

    Insåg precis att jag inte har en enda kritiskt aspekt med i inlägget! Men det är svårt när man blir upphetsad av coola program🙂

  2. Dangerous Dolly skriver:

    Ta d under inlägg nr 2! =D

  3. […] Twitteranalyzer det perfekta analysverktyget för Twitter! « @Hampus Sociala medier och marknadsfö… […]

  4. Martin skriver:

    Håller med även jag personligen allt mer börjar föredra Twitalyzer: http://twitalyzer.com/twitalyzer/index.asp. Speciellt deras funktion att titta och jämföra företag/varumärken. men twitteranalyzer är något bättre för att kartlägga enskilda användare.

  5. […] Från @DoktorSpinn Hur viktigt är Twitter – som kommunikationsverktyg och som analysverktyg inom marknadsföring och sociala medier?: Twitteranalyzer det perfekta analysverktyget för Twitter! « @Hampus Sociala medier och marknadsföring http://bit.ly/7xVnGM […]

Kommentera

