Searchmeet 2009 – En mycket lyckad och intressant konferens

Igår var jag på Searchmeet 2009 som arrangerades av Per GustafssonMarketingLabSimon SundénJoinSimon, Johan Åberg, dinwebb samt sponsrades av Dinwebb.nu samt Fältman & Malmén.

Innan jag går vidare vill jag rikta ett stort tack till dessa mycket trevliga killar som arrangerat ett så proffsigt, intressant och innehållsrikt event. Hög klass genomsyrade hela kvällen med intressanta talare, fungerande teknik, ett bra upplägg och mycket god mat. Att hela kalaset var kostnadsfritt är imponerande och visar på att med lite blod svett och tårar i sann ”pro bono” anda kan man åstadkomma fantastiska ting. Hatten av!

Programmets första talare var Gary Beal Managing Director, Vanguard SEO.  Gary Arbetar med SEO främst mot poker och försäkringsbranschen.

Han gav även sina TOP 12 SEO tips for 2009(2010) som ni även finner här med utförliga beskrivningar.

  1. Make Sure Your Website Is Ready for SEO
  2. Check your internal canonicalization
  3. Re-structure Your Site Navigation Using a the Silo Method
  4. Start Identifying and Targeting Longer Keyword Phrases with PPC
  5. Build New Pages Using Latent Semantic Analysis
  6. Use Nofollows to Link Sculpt PR (Page Rank)
  7. Test your landing pages and evaluate click through rates
  8. Identify Supplemental/Omitted Pages & Get Them Out
  9. Use Geotargeting for Language and Regional Targeting
  10. Use social bookmarking websites for short-term ranking boost and blogs/forums to establish long term trust and authority
  11. Target Universal Search Results
  12. Create a Link Acquisition Campaign

I mina anteckningar hade jag skrivit ner följande 12 punkter:

  1. Make sure your website is ready for SEO
  2. Optimize internal link structure and use no-follows to boost positions
  3. Use external linking wisely
  4. Build new sites using LSI latent semantic analysis
  5. Check your internal canonicalization
  6. Install multiple tracking to follow keywords to conversations
  7. Bump your competitors to rank higher
  8. Use social bookmarking
  9. Optimize your 404 page
  10. Identify Supplemental/Omitted Pages & Get Them Out
  11. Use multivariate testing and improve CTE
  12. Link subdirectories to subdomains so Google sees them as the same page.

Som ni ser skiljer sig listan på Garys sida lite från mina anteckningar… men allting förändras samt att jag missade nog en hel del i det massiva flödet av information.

På punkt 8 vill jag tipsa om en tjänst jag tidigare skrivit om som verkar inressant för att få en massiv spridning inom sociala nätverk.

Skönt citat ”Buy sites instead of links”

Efter Gary och en kort bensträckare var det dags för Johan Åberg från Dinwebb att presentera sitt företag samt sin syn på SEO.

På Dinwebbs blogg skriver Johan bland annat:

– Sök är idag ett mycket vidare begrepp än att hamna på högst upp på Google. Att sociala medier som fenomen ständigt debatteras bland bloggare, press och marknadsavdelningar har knappast undgått någon. Twitter, Youtube, prisjämförelsesajter och katalogtjänster som Eniro, utgår till stor del från sök, säger Johan Åberg, vd Dinwebb.nu.

Efter Johan var det den erfarne copywritern Bo Tidelius tid att berätta om en annan syn på SEO som kanske inte var så teknisk som tidigare talares, men mycket intressant. Det är enligt Bo otroligt viktigt att ”LYSSNA”. Som en stor vän av webbanalys och liknande applikationer håller jag med till fullo.

Bo berättade hur de arbetar med Ahlgrens bilar som har en otroligt lojal skara kunder. Samma bilar blev sedan ämnet för en interaktiv workshop där vi deltagare delades upp i grupper. Jag var med och företrädde senare gruppen Modesty Blaise.

Frågan vi behandlade var: Ska en produkt som Ahlgrens bilar bygga sin image via webben?

Varför?                                            Hur?

Efter att ha diskuterat frågorna i grupp, presenterade vi dem på scen vilket var väldigt kul! Att jag skulle stå på scen under searchmeet var knappast något jag hade tänkt innan🙂

Alla grupper var ense om att man måste finnas på webben. En rad  fyndiga idéer kläcktes under detta moment. Bo´s penna gick varm under denna del. @BritStakston Twittrade intensivt under denna del så sök efter #Searchmeet på Twitter om ni är nyfikna!

Min personliga åsikt är att ett företag bör använda de oändliga möjligheter internet och sociala medier erbjuder för att få så stor reach som möjligt. Idag lever vi våra liv på nätet och ett företag som inte verkar där har snart missat tåget!

Alla köpbeslut har en grund rotad i vårt medvetande, för att positionera sin produkt måste företag verka inom alla kanaler varav internet är otroligt viktig. Dess ju mer interaktivitet Ahlgrens bilars sida erbjuder dess ju mer intressant data kan man få av att studera interaktionen via webbanalys.

Stärkta med Kaffe i kroppen var vi redo att lyssna till nästa föreläsare Jesper Åström som bjöd på en mycket underhållande samt informativ presentation om konvertering.

”NEVER BREAK A PROMISE” var något som etsades fast i våra medvetande under presentationens gång. Ni kan även läsa mer från Jespers presentation på hans sida där nu slidesen ligger uppe. En annan rolig talang Jesper har är att han är en fena på Reggea. (Musik och kreativitet is the shit😉

Efter en bensträckare tog Christoph Cemper plats på scen och höll en intressant föreläsning om ”The sectrets of link building” Christoph är en av de STORA inom SEO och det var väldigt intressant och inspirerade att höra denna vana talare.

Christoph gav oss även hans ”7 Golden rules of white hat link building

  1. Relevant pages and in-content link
  2. Domain trust
  3. Natural anchor text
  4. Nofollow
  5. Juicy pages
  6. No Spam
  7. Dont buy links for pagerank

Vill ni läsa mer om dessa tankar så finns dom här eller i #searchmeets twitter bevakning.Spana även in Cempers link research tool.

Jag kommer eventuellt att lägga till lite mer media när det blir tillgängligt samt plinka ner ett par rader till om detta fantastiska event.

Ett plus var Gustav Kullander som bjöd på sig själv och visade fantastiska trollkonster som häpnade Herr Cemper och alla vi andra ett par gånger på konferensen och vid efterminglet på Undici. KUL!

Tack för en mycket trevlig konferens och för all kunskap jag fått, det var verkligen trevligt att träffa er alla!

Ps hoppas att det är okej att jag lånat lite bilder från Yfrog @Nikkelin samt Flickr från @johanlange

8 kommentarer till Searchmeet 2009 – En mycket lyckad och intressant konferens

  1. Gustav Kullander skriver:

    Tackar🙂

    Trevliga ord. Tack själv för en riktigt bra dag!

  2. Simon Sundén skriver:

    Tack själv för att du var där. Var riktigt kul att träffa alla och dessutom tack för en riktigt bra sammanställning av dagen!

  3. Jesper Åström skriver:

    Ha ha ha… du va tvungen å lägga upp YouTube-länken där… haha… Well well… tack för de braiga orden😉

    Hoppas du hade lika kul som jag! Bra sammanfattning av dagen🙂

    //Jesper

  4. […] The Only Constant – SearchMeet 2009 var en mycket lyckad och intressant konferens […]

  5. Alexander skriver:

    Attans! Synd att man missade denna konferens. Hade vart extremt trevligt att närvara.

  6. top Appliance repair Tampa

    Searchmeet 2009 – En mycket lyckad och intressant konferens | @Hampus Sociala medier och marknadsföring

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: